به من بگو چرا؟

اول مرغ بوده یا تخم مرغ؟ پشه ها روزا کجا میرن؟ جواب اینجور سوالات رو در به من بگو چرا بخونید

به من بگو چرا؟

اول مرغ بوده یا تخم مرغ؟ پشه ها روزا کجا میرن؟ جواب اینجور سوالات رو در به من بگو چرا بخونید

درخت نارگیل چگونه می‌روید؟

نارگیل میوه درختی است که شبیه درخت خرما یا نخل می‌باشد. پوسته نارگیل طوری دانه داخلی یا مغز آن را حفظ می‌کند که با افتادن روی زمین صدمه‌ای نمی‌بیند. مغز نارگیل در حدود سه تا هشت اینچ طول دارد. در داخل پوسته سخت و تیره آن، قشر ضخیمی که گوشت سفیدی دارد قرارگرفته است. قسمت مرکزی نارگیل با مایعی پرشده که شیر نارگیل نامیده می‌شود اگر تابه‌حال یک نارگیل را دیده باشید، حتماً توجه کرده‌اید که دارای سه چشم است که در حقیقت غنچه‌های کامل شده‌ای محسوب می‌گردند وقتی‌که نارگیلی را با پوسته در زمین بکارند جوانه‌ای از یکی از این چشم‌ها بیرون میزند، و اگر درخت نارگیلی شروع به نمو و رشد کند در حدود هشت سال طول می‌کشد تا ثمر دهد

مقدار رشد در سال:

درخت نارگیل بالغ در سرتاسر سال گل می‌دهد و تقریباً همیشه چندین نارگیل رسیده دارد. مدت یک سال یا بیشتر طول می‌کشد که یک نارگیل برسد که این خود به محل و نوع آن بستگی دارد. هر درخت نارگیل هرساله به‌طور متوسط تعداد 50 نارگیل می‌دهد. درخت نارگیل از ارتفاع ۲۰ تا ۹۰ پا رشد کرده و دارای برگ‌های بزرگ پردار است که در قسمت فوقانی درخت قرارگرفته‌اند. درازی هر برگ ممکن است که از ۱۰ تا ۲۰ پا برسد. نارگیل را در ارتفاعی تا ۳۰۰۰ فوت بالاتر از سطح دریا می‌توان رویانید ولی معمولاً در ارتفاع کمتری کاشته می‌شود.

ویژگی جالب درخت نارگیل:

یکی از چیزهای غیرعادی درباره این درخت آن است که می‌تواند در آب‌شور زندگی کند ولی نیازی به آب‌شور ندارد. درخت نارگیل در نزدیکی دریا می‌روید زیرا در این‌گونه محل‌ها ریشه‌های کم‌عمق (پایاب) آن می‌توانند از رطوبت استفاده کنند. آب‌شور به پوسته نارگیل هم صدمه نمی‌زند زیرا اگر نارگیلی به دریا افتد و به فواصلی خیلی دور برده شود می‌تواند در سواحل دوردست دیگری تولید ریشه نموده و رشد کند.

درخت بانیان چیست؟

بانیان (درخت انجیر هندی Banyan در ایران بنام انجیر معابد معروف است) یکی از درخت‌های عظیم‌الجثه می‌باشد. اصولاً هر چیزی که در طبیعت به‌طور خارق‌العاده بزرگ باشد. طبیعی است که مشکلاتی برایش پدید خواهد آمد و در مورد درختان بسیار عظیم هم استثنائی وجود ندارد. برای مثال، یک درخت عظیم‌الجثه با مسئله کشیدن و جذب رطوبت از ریشه‌ها به قسمت فوقانی خود مواجه می‌باشد. تنه این درخت نیز باید بسیار نیرومند باشد. برای اینکه هر درخت نمی‌تواند درحالی‌که ازنظر ارتفاع رشد و نمو می‌کند، تنه باریکی داشته باشد زیرا خواهد شکست، بنابراین درخت عظیم‌الجثه‌ای مانند بانیان باید دارای پایه‌ای پهن‌تر باشد که بتواند سنگینی قسمت فوقانی خود را تحمل کند؛ زیرا اگر شاخه‌ها بزرگ و سنگین باشند، ممکن است تنه درخت را به یک‌طرف یا طرف دیگر بکشند. درخت عظیم‌الجثه بانیان این مشکلات را از طریق جالبی حل کرده است. این درخت از خانواده توت است در هندوستان و مالزی دیده می‌شود

نحوه ی رویش درخت بانیان:

مهم‌ترین چیز غیرعادی درباره درخت بانیان همانا چگونگی روئیدن شاخه‌های آن است. شاخه‌های این درخت در تمام اطراف آن پخش و منتشرشده و دوروبر تنه آن را فرامی‌گیرند. بدین ترتیب اگرچه تنه درخت نیز تنومند و قوی می‌باشد، ولی بازهم نمی‌تواند این شاخه‌ها را نگاهداری کند؛ بنابراین ریشه‌های اضافی کلفت و ضخیم از زیرشاخه‌ها بیرون آمده و مستقیماً داخل زمین می‌گردند. هنگامی‌که این ریشه‌ها کاملاً در خاک جای گرفتند، خود حائلی برای درخت بوده و بعلاوه تغذیه درخت را بهتر تأمین می‌کنند و به‌مرورزمان خود آن‌ها تبدیل به تنه‌های جدیدی می‌گردند. علت این امر آن است که درخت بانیان بجای اینکه از طول رشد کند بیشتر نمو محیطی و دایره‌ای شکل دارد. تا اینکه عاقبت از این ریشه‌ها، حجره‌های طاق دار درست می‌شود؛ زیرا یک درخت بانیان ممکن است که محیطی به طول 1500 فوت پیدا کند.

کاربرد درخت بانیان برای انسان:

این حجره‌ها که از ریشه‌های این درخت به وجود میایند درواقع از طرف مردم به‌صورت پناهگاه و بازارهای مورداستفاده قرارگرفته و برای دادوستد در آن‌ها جمع می‌شوند. اگر این ریشه‌ها را قطع کنند از آن‌ها برای ساختن پایه یا تیر چادر و از الیاف آن‌ها برای تهیه طناب می‌توان استفاده کرد. درخت بانیان نوعی انجیر بسیار ریز نیز تولید می‌کند. هنگامی‌که این انجیرها می‌رسند. رنگ قرمز روشنی پیداکرده و پرندگان و خفاش‌ها از آن تغذیه می‌کنند.

قارچ سمی از کجا آمده است؟

بعضی‌اوقات به نظر می‌رسد که قارچ سمی به نحو سحرآمیزی پس از یک روز بارانی یک‌باره روی چمن‌ها ظاهر می‌شود. ولی البته در این کار سحر و جادوئی دخالت نداشته و این قارچ‌ها از هاگ به وجود میایند. بعلاوه قارچ و غیر سمی عیناً یکسان بوده و تفاوتی بین آن‌ها نیست یک قارچ معمولی عبارت از ساقه‌ای استوانه‌ای است که کلاهک دایره شکلی آن را نگاهداری می‌کند. درروی ساقه قارچ قسمتی قرارگرفته که بنام حلقه معروف است. چنانچه از قسمت استوانه‌ای نور به حاشیه زیرین کلاهک قارچ تابیده شود شیارهایی دیده می‌شوند و در این قسمت است که هاگ‌ها به وجود می‌آیند هاگ دارای همان عمل دانه یا تخم گیاه است ولی نباید با دانه اشتباه شود. هاگ‌ها به مقادیر زیادی تولید می‌شوند و در حقیقت هر قارچ هاگ‌های زیادی به وجود می‌آورد که با وزش باد پراکنده‌شده و در نقاط مناسب شروع به روئیدن و تولید قارچ جدید می‌کنند

شرایط رشد هاگ:

اگر هاگ قارچ درجایی که گرم و مرطوب بوده و مواد غذائی در آنجا وجود داشته باشد بیفتد چون موجودی تک‌سلولی است. بنابراین شروع به جذب مواد غذایی می‌کند. سپس این سلول با تقسیم خود آن‌قدر نمو می‌کند که به‌صورت زنجیر درازی از سلول درآمده و کاملاً شبیه یک‌رشته طناب می‌گردد. به هر رشته از این زنجیر (حیفا) و به اجتماع یا دسته‌ای از آن (میسلیوم) گفته می‌شود. در نقاط مختلف از هر (میسلیوم) با رشته‌های سلول قارچ، اجسام کروی شکل بسیار ریزی که از ته سنجاق بزرگ نیستند به وجود می‌آیند که به قارچ تبدیل می‌شوند بنابراین هنگامی‌که می‌بینید که قارچ‌های سمی و غیر سی ظاهراً به‌طور ناگهانی درروی زمین سبز می‌شوند. این در حقیقت پایان عملی است طولانی که با جدا شدن هاگ‌هایی از قارچ‌هایی که در فواصلی دور قرار داشته‌اند. آغازشده است.