به من بگو چرا؟

اول مرغ بوده یا تخم مرغ؟ پشه ها روزا کجا میرن؟ جواب اینجور سوالات رو در به من بگو چرا بخونید

به من بگو چرا؟

اول مرغ بوده یا تخم مرغ؟ پشه ها روزا کجا میرن؟ جواب اینجور سوالات رو در به من بگو چرا بخونید

چه چیزی باعث پیدا شدن حلقه‌های درخت می‌شود؟

اگر تنه درختی را که بیش از یک سال عمر دارد قطع کرده و به مقطع آن نگاه کنید، نوارهای حلقه‌ای شکل روشن و تیره‌ای را که به‌طور متناوب در مقطع درخت قرار دارند، خواهید دید. هر دور نوار را (حلقه سالانه) می‌نامند و این حلقه‌های درخت مقدار چوبی را که درخت در هر فصل یا سال ساخته است نمایش می‌دهند.

علت تفاوت رنگ میان لایه ها:

علتش این است که چوب در فصول مختلف، یکسان رشد و نمو نمی‌کند. در بهار و اوایل تابستان چون یاخته‌های چوب بزرگ‌تر و دارای دیواره‌های نازک‌تر می‌باشند، بنابراین حلقه‌ها به نظر روشن‌تر میایند. ولی در اواخر تابستان چون یاخته‌ها کوچک‌تر و دارای دیواره‌های کلفت‌تر بوده و به هم نزدیک‌تر قرارگرفته‌اند. همین حالت رنگ تیره‌تری به حلقه می‌دهد. سن درخت را با شمارش حلقه‌های سالانه می‌توان محاسبه کرد. هنگامی‌که به حلقه‌های درخت نگاه می‌کنید ملاحظه خواهید کرد که ازنظر پهنا و جزئیات دیگر نیز متفاوت هستند. این تغییرات و اختلافات هم در اثر شرایط آب و هوائی ناشی شده که در هر فصل معین وجود داشته است. اختلاف در نور، مقدار باران و موادی که در خاک وجود دارند، اختلافاتی را در حلقه‌های درخت پدید می‌آورند.

کاربرد و استفاده ی دانشمندان:

به همین علت است که دانشمندان غالباً برای پی بردن به چگونگی شرایط آب‌وهوا در سال‌های گذشته در برخی از قسمت‌های کره زمین، از بررسی این حلقه‌های درختان کمک می‌گیرند هنگامی‌که درخت رشد می‌کند. چوب آن تنها چیزی نیست که ازنظر اندازه سال‌به‌سال افزایش می‌یابد بلکه به قطر پوست آن نیز اضافه می‌شود و این افزایش به‌وسیله نوار نازکی از یاخته‌های تقسیم شونده بین پوست و چوب درخت پدید می‌آید. به این قشر کامبیوم یا لایه زاینده میگویند. یاخته‌های تازه‌ای که در طرف چوبی لایه مزبور تشکیل می‌شوند تبدیل به چوب گردیده و یاخته‌هایی که به‌طرف بیرون پدید می‌آیند پوسته درخت را درست می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد