به من بگو چرا؟

اول مرغ بوده یا تخم مرغ؟ پشه ها روزا کجا میرن؟ جواب اینجور سوالات رو در به من بگو چرا بخونید

به من بگو چرا؟

اول مرغ بوده یا تخم مرغ؟ پشه ها روزا کجا میرن؟ جواب اینجور سوالات رو در به من بگو چرا بخونید

چگونه گیاه گزنه می‌گزد؟

از چندین نوع گیاه گزنه وجود دارد که تمام آن‌ها دارای کرک گزنده نیستند. بیشتر مردم یکی دومرتبه طعم گزیدگی گزنه را چشیده‌اند مشهورترین انواع این گیاه، نوع معمولی آن و گزنه رومی می‌باشد که گزیدگی این نوع آخری از تمام گزنه‌ها دردناک‌تر است. عمل گزیدگی گزنه خیلی شبیه به گزندگی یاخته‌های شاخک‌های حساس شقایق دریایی می‌باشد. گزنه دارای پیچی ظریف و انبر شکل در هر یاخته است که نوک‌تیزی دارد و با جزئی‌ترین لمس آزاد می‌شود. نیش گزنه از یاخته واحدی پدید میاید که دیواره‌های کرکی سیلیسی‌شده دارد و به‌مجرداینکه به برآمدگی بسیار ریز و ظریف آن دست‌زده شود، نوک انبر شکل آن در پوست نفوذ می‌کند. ماده‌ای که گزنه وارد پوست می‌سازد، شیره گس و تندی است که تحریک و سوزش به وجود آورده و بعضی‌اوقات هم سبب تورم پوست می‌شود.

عکس گیاه گزنه

کاربرد گیاه گزنه:

بهر حال اگر کسی در چیدن گزنه به نحوی دقت کند که کرک‌های آن به‌طرف ساقه گیاه فشار داده شود، نیش گزنه نمی‌تواند وارد پوست شود و بدون احساس درد می‌توان آن را چید. در بیشتر کشورها گزنه جوشیده شده ی خوک و طیور ارزش غذائی ویژه‌ای دارد. اگر ریشه این گیاه را در زاج سفید بجوشانند رنگ زرد تولید کرده و برگ‌ها و ساقه آن‌هم رنگ سبز به دست می‌دهند. از الیاف انواع مختلف گزنه. برای تهیه بند کفش، پارچه، طناب و نخ تابیده استفاده می‌شود. گیاه گزنه ازجمله علف‌های فصلی یا دائمی بشمار می‌رود و بعضی‌اوقات پایه‌ای بنه مانند دارد و تیره‌ای از این گیاه که استرالیا وجود دارد، تشکیل درخت عظیم‌الجثه‌ای را می‌دهد.

اینفوگرافی خواص گیاه گزنه

چند نوع سیب وجود دارد؟

سیب دارای انواع مختلفی است به‌نحوی‌که سلیقه هر کس را راضی سازد. تنها در کشور انگلستان بیش از ۲۰۰۰ نوع سیب ثبت گردیده است و چنانچه تمام جهان را در نظر بگیریم محتملا هزاران نوع دیگر سیب وجود دارد. میدانیم اولین میوه‌ای که به‌وسیله بشر پرورش داده شد سیب بود. شاید در اصل سیب در جنوب خاوری اروپا و جنوب باختری آسیا پرورش داده‌شده و به‌وسیله ساکنین بسیار قدیمی این سرزمین‌ها مصرف می‌شده است. بیش از ۲۰۰۰ سال قبل انواع مختلف سیب در اروپا روئیده می‌شد و درروم قدیم نیز مردم از هفت نوع مختلف آن استفاده می‌کردند.

تنوع سیب ها:

چگونه این تنوع در انواع سیب به‌دست‌آمده؟ پیوسته طریقه‌های جدیدی از طرف پرورش‌دهندگان سیب آزمایش و انجام می‌شود. مثلاً هنگامی‌که از جوانه یا شاخه کوچکی از هر نوع سیبی، به نوع جوان‌تر دیگری پیوند می‌زنید، درخت سیب پیوندی بعدی از همان سیب محصول خواهد داد؛ بنابراین کسانی که باغچه نهال یا قلمستان دارند همیشه با عمل پیوند و مصرف کود، در ازدیاد درخت‌های پیوندی کوشش می‌نمایند.

تاریخچه سیب:

 تا قرن هفدهم دو نوع اصلی سیب در انگلستان پرورش داده می‌شد. در قرن چهاردهم میلادی پیوند سیب مرغوبی که معروف به سیب دسر بود از فرانسه با انگلستان وارد شد. پوست این سیب قرمز بوده. ولی در سال ۱۸۳۰ میلادی شخصی بنام کاکس سیب مشهوری تولید کرد. نوع سیب معروف دیگری در سال ۱۸۷۳ میلادی به‌وسیله شخصی دیگر عرضه شد. حتی امروزه باوجوداینکه ۲۰۰۰ نوع سیب مختلف در کشور انگلستان به ثبت رسیده ولی ازنظر تجارتی، تنها ۲۰ نوع از آن را پرورش می‌دهند.